FANDOM

Kuryer Wjeczorny Ilustracyami Kolorowemi Opatrzon

Johan van Hagen odznaczony Złotym Piórem za całokształt twórczości. Opozycyjny pisarz został nagrodzony, choć od 20 lat nie napisał żadnej książki. – Wraca moda na van Hagena – mówi Helmut Strauss, przewodniczący kapituły Złotego Pióra.

Kapituła jednogłośnie przyznała nagrodę van Hagenowi. Jak mówią jurorzy konkursu, jego proza wyprzedza epokę i dość jednoznacznie przyczyniła się do wybuchu robotniczych rozruchów we wrześniu 1612 roku. – Ukazanie się „Paragrafu 89” naruszyło podstawy reżimu poprzedniej władzy – mówi przewodniczący kapituły Złotego Pióra. – Nie ulega wątpliwości, że van Hagen wyniósł kryminał do rangi sztuki i politycznego manifestu. Kapituła, argumentując swój wybór, zwróciła też uwagę na wyjątkowy poziom artystyczny pisanych przez van Hagena książek. – To wielka szkoda, że od 20 lat ten wybitny prozaik milczy – mi Helga Rossenberg, krytyk literacki. Johan van Hagen nie pojawił się na rozdaniu nagród. Jak udało nam się ustalić, nie odebrał pisemnego postanowienia o przyznaniu nagrody, nie wiadomo też, gdzie, w chwili obecnej może przebywać.  Red.

Sylwetka Johan van Hagen to 52-letni, ekscentryczny autor bestsellerowych kryminałów. Wielokrotnie nagradzany m.in. Złotym Piórem, Platynową Czcionką i Srebrną Traszką. Wieloletni członek Robotniczego Towarzystwa Strzeleckiego. Znany z ostrego języka, tępego dowcipu, ciętej riposty i celnej krytyki. Jeśli chodzi o aparycję, to mężczyzna z godnością i klasą zbliżający się do jesieni swojego życia. Przy czym jesień ta przypomina raczej pogodny, pełen żywych kolorów październikowy poranek, niż deszczowy listopadowy wieczór. W 19612 roku van Hagen opublikował swoją najsłynniejszą powieść, jak się później okazało, opartą na faktach. Doprowadził tym do rozwiązania niewyjaśnionej od lat sprawy zagadkowego morderstwa i obnażył nieudolność ówczesnych służ bezpieczeństwa. Powieść była jednym z powodów wybuchu robotniczej rewolucji. Sam autor ponad rok spędził w obozie internowania. Zwolniony w niejasnych okolicznościach, jak mówi pogłoska, miał zacząć współpracę z Biurem Bezpieczeństwa. Ale to zapewne tylko złośliwa plotka, którą rozpuszczają mniej zdolni „koledzy po piórze”. Po wyjściu z obozu van Hagen na dobre skończył z kryminałami. Dziś, jak twierdzi, utrzymuje się z pisania tanich romansów pod nieznanym pseudonimem i organizowania spotkań literackich, za które bogatsi mieszkańcy Żelaznych Wysp wciąż chętnie płacą.

Han Breughel Kuryer Wjeczorny

Więcej z Fandomu

Losowa wiki